Monday, August 18, 2008

Ask...

...[ama ask aslen] bir sebep degil,tezahürdür. Bazi insanlarin bazi yiyeceklere karsi alerjisi olur. Onu yedikleri zaman suralarinda buralarinda kizartilar çikar. Görünüse bakarsan adamin derisinde bir hastalik vardir, ama hasta olan derisi degil, sindirim organi veya karacigeridir. Ask da dogrudan bir hastalik degil, bir hastaligin görünüsüdür.Asil hastalik açiga vurulmayan sehvet duygusu…

...Ask, sehvetin estetik seklidir. Onun için daha ziyade estetik kadinlara veya kizlara karsi duyulur…

...[Ask] aslinda sehvettir, yani hayvani bir istek.
Fakat romantik bir muhayyele onu o kadar süsler ve güzellestirir ki,askin ilahi bir duygu olduguna inaniriz.Yüzlerce yildan beri bu sairane tarifleri dinleye dinleye askin insanüstü bir sey oldugunu sanmisizdir. Gerçekte sehvet isteginden baska bir sey degildir. Askin sehvetle ayni sey oldugunun kesin bir delili de vuslattan sonra ikisinin de sönmesidir.

Yillarca süren asklar vuslata erememenin, yahut çok geç ermenin, belki de asiktaki geç soguma karakterinin neticesidir…
Sevilen ne kadar güzel ve çekici olursa ask da o kadar siddetli ve uzun olur. Bazi kadinlar veya kizlar bilmeden karsisindaki erkegi delirtir. Bazilari sanatkardir. Bunu bilerek yapar. Kadin, oldukça iptidai bir yaratiktir,a ma erkegi sürüklemek bilgisinde çok ustadir. Vuslattan sonra erkegin bikacagini sezdigi için onu daha çok baglayacak türlü hünerler gösterir. Böylece ask olgunlasir. Sözün kisasi, sairin dedigi gibi: Mecnun’a cihan dopdolu Leyla görünürmüs.

Sehvet, hayatin en büyük prensibidir. Insan neslinin tükenmemesini saglar. Insan, akil ve duygu bakimindan çok üstün ve ileri oldugu için bu prensibi de olgunlastirmis,güzellestirmistir. Yiyecegini, giyecegini,barinagini güzellestirdigi gibi. Sehvet,ask haline geldikten sonra artik insanlar arasinda yaris baslamis ve beyinler, muhayyeleler gerçekte olan güzellerle kanmayarak onlari icad etmek yoluna gitmistir. Sevgiliyi asik yaratir,sonra tapar. Onda essiz güzellikler , büyüklükler bulur. Aslinda alelade bir kiz veya kadindir,ama Mecnun’un Leyla’yi görüsü gibi onu ilahlastirdikça artik ask denilen tezahür baslamistir. Bununla beraber ask lüzumlu bir seydir.
Yasamayi tatli bir hale getirdigi, ihtiras oldugu için lüzumludur.Ihtiraslar çok defa parlak ve olumlu neticeler dogurur. Siyasette , ilimde, sanatta ihtiras olmasa belki de bugünkü medeniyet olmazdi. Ask bir nevi anormal duygudur,asiklar da anormal hastalardir,ama ruh hekimligi bakimindan her büyük insan da az çok anormal sayilir. Bütün insanlar tam normal olsa insanlarin akilli ve suurlu hayvanlardan farki kalmaz.


(Doktor Binbasi Cezmi Oguz)

No comments: