Saturday, August 23, 2008

Turban Meselesi -1-

Benim bu meselede yazmamin pek de dogru bir is olmadiginin bilincindeyim. O yuzden affiniza siginarak diyorum, demek zorundayim.


Mesele yine ortalikta gezmeye basladi. Once turbanli girisler serbest birakildi universiteye, sonra Anayasa Mahkemesi geriye dondurdu karari.
Bircok sayfada turbanli kizlarin yazilarini okudum, okuyorum. Neden bu meseleyle ic iceyiz diye bir dusunmeye baslayayim seslice:

Oncelikle bunun bir dini inanc oldugunu ve her dine esit mesafede oldugunu belirten bir duzenle yonetildigimizi bilelim. Hal boyle iken turban takanlar ile takmayanlarin universitelere girmesinde bir ayricalik olmamali. Hatta turbanli doktor, avukat, hemsire, ogretim gorevlisi de olmali. Resit olmayanlara egitim veren kurumlarda ise "dini simge etkisi" sebebiyle bu tarz giyim ve kusam olmamali. Askeriye ise malum, onlarin kurallarina da saygi gostermeliyiz.

Peki nerelerde bu is olmazmis bakalim:
-) Askeriye
-) Ilk ve orta ogretim

Yani bu konuyla ilgili okullara turbanli ogrencilerin alinmayacagi belirtilmeli. Tabi turbanli olmasi mesele degil, hicbir siyasi ve dini gorusu simgeleyen objelere sahip olmayanlar alinmali.

Is burada biter mi?
Hayir! Cunku devletin iki yuzlu olmamasi icin oncelikle bu meselenin sozde degil ozde esitlige baglanmasi lazim. Mesela Ali Bulac gibi bir cahil kalkip Metallica konserine gidenlere satanist dedigi zaman devlet ve halk onun da agzinin payini vermeli!
Peki nasil olacak bu? Soyle efendim:

- Alevilerin ibadethanelerine diyanet destek olacak! Yani alevilerin vergileri ile sunni ibadethaneleri yapimina son verilecek!
- Ramazanlarda oruc tutmayanlar linc edilmeyecek! Universiteler bu zihniyetteki yobazlardan temizlenecek!
- Turbani var diye insanin opusemeyecegi hukmune varmaya calisan ve bunun uzerinden kendince dalga gecen asagidaki fotografi (sag parcasini) yayinlayanlardan kurtulunulacak.

Bu fotografin analizini iyi yapmak lazim.
Uzerine yazi yazanlar ve bunu "kullanmaya" calisanlarin fikriyatini da derinlemesine incelemek gerekir. Memleketin sosyolojik halidir bu ve ne mutlu ki benim bunu anlayacak ne uzmanligim ne de bilgi birikimim vardir. O yuzden sorumluluk almam! :)
Lakin su kadarini soyleyebilirim ki bu insanlar turban takiyor diye icki icince ne tepki goruyorsa, mini etek giyen birisi de caminin yanindan gecince ayni tepkiyi goruyor. Cunku mini etek giyen "orospu" (!), turbani olup da opusen daha buyuk "orospudur" (!) bu fikriyattakiler icin.

Insanin ne giydigi, ne giymedigi meselesi degil bu. Bizim insanimizin kafasini degistirmesi meselesi!

Devam edecegiz...

2 comments:

enginfirol said...

Be de bu fotoğraflaro görünce gülmüştüm. Çünkü başıörtülü biri öpüşemezmiş gibi. Başıörtülü olmak her şey tamamdır anlamında algılayanlara şaşırıyorum Bu kadar basit düşünebilmelerini anlayamıyorum. Ben dün bir üniversite gezimde gördüğüm manzarayı yazmıştım. Bizim ne başörtüsüyle sorunumuz olmalı ne de başörtüsüzlerle. Bunu kışkırtan, insanları ötekileştirip birbirinden ayırmaya çalışan zihniyetleri anlamakta güçlük çekiyorum. Her şeyin daha iyi olabileceği düşüncesi yerine kötümser olmak nedendir bilemiyorum. Ama zamanla herşey güzel olacak ümidindeyim...

enginfirol said...
This comment has been removed by a blog administrator.